Jag började min musikaliska karriär i slutet av 60-talet och blev aktiv deltagare i det skiftande musikliv som rådde i Göteborg mellan 60- och 90-talet. Kanske framförallt på 70-talet då bland annat skivbolaget Nacksving bildades där jag fick tillfälle att vara med i flertalet skivproduktioner. Vid den här tidpunkten så spelade jag med gruppen Motvind, där vi bland annat gjorde en omfattande riksturné med teatergruppen Narren från Stockholm. Tillsammans uppförde vi en rockmusikal som hette Falskspel. Efter Motvind och Falskspel-turnén började jag ganska snart spela med Ensamma Hjärtan. De hade redan hunnit släppa sin debutplatta när jag gick med gruppen, den spelas in på skivbolaget MNW. När jag började med Ensamma Hjärtan var det dags för den andra skivan som spelades in på Nacksving. Totalt spelade vi in tre skivor på Nacksving. Här började mitt intresse för studioteknik och studioproduktion att växa – och då talar vi om analog teknik…
1982 medverkade Jan Johansson, Kalle Åhrman och jag tillsammans med Ulf Dageby som band i Nationalteatern där vi deltog i pjäsen ”Handväskan brinner”. 1984 byggde vår live-mixare Robert Winberg och jag den första studion vid namn Night Music i Levins gamla gitarrfabrik på Hisingen i Göteborg. Här spelade jag in mina egna och andras låtar med de grupper och artister jag spelade med. Jag tog även in jobb utifrån för band och artister som var i behov av studioinspelningar. Ett år senare, 1985, startade jag tillsammans med Åsa Liljestam och Klas Parknäs upp ett ungdomsprojekt på Blå Stället som kallades för Projekt Jajja. Projektet innefattade närradiosändningar, rockkonserter och teater i samarbete med ungdomar från Angeredsgymnasiet (lite kuriosa; en av deltagarna var Carl-Einar Häckner). Detta projekt varade fram till 1987 och samma år tog jag över musikhusverksamheten på TBV Musikhus i Mölndal efter Björn Asplind, som hade startat upp hela verksamheten (lite mer kuriosa, innan hette det Vivaldi Studios). Musikhuset innehöll 25 replokaler och två inspelningsstudios som jag hade ansvar för fram till 1996. Parallellt med detta spelade vi väldigt mycket med gruppen Natta Di Besatta runtom i landet (vilket var ett dubbelarbete).
Efter TBV var det dags att gå vidare; sångaren i Natta di Besatta, Mads Clausen, deltog i TV4-programmet Sikta Mot Stjärnorna hösten 1994. I och med detta fick vi förfrågan av bokningsbolaget PJ Production att turnera med de fem finalisterna från tv-programmet bland annat i de svenska folkparkerna vår/sommar 1995. Kuriosa: Han som framförde Michael Jackson och som var med på turnén heter Staffan Olsson, mera känd som ”Bosson”. Året efter, 1996, åker Natta di Besatta på turné med Cecilia Vennersten till Norge där hennes skiva hade sålt väldigt bra. Året efter startade Mads Clausen och jag en duo vid namn Pop-Eye som med tiden fick en tredje medlem; Radoslaw ”Raddis” David som spelade bas. Han var en riktig fena på att göra bakgrunder, som vi använde oss av på spelningarna. Pop-Eye spelade land och rike runt i cirka 9 år i olika konstellationer, bland annat som fullband där vi kompade Uno Svenningsson. Fullbandet bestod då av Dennis Forsberg, Andreas Hamnered, Annika Hamnered, Mats Börjesson, Leif Mårtensson och jag.
Parallellt med Pop-Eye hade jag ett sidoprojekt som kallades för Nemo. Denna grupp bestod av medlemmar från Natta di Besatta, Yngwie Malmsteens grupp och Northern Light. Under ett par års tid träffades vi och spelade in låtar som sångaren Christer Mentzer och jag har skrivit. Tanken med detta projekt var att med tiden försöka släppa produktionerna på skiva, vilket kommer att ske 2016!
Efter Pop-Eye var det dags att återknyta kontakten med mina gamla kompisar från Ensamma Hjärtan. Gunnar Danielsson hade en önskan att spela in sin kommande skiva med fullband, vilket vi så småningom gjorde i min studio. Året efter hade Pekkanini en knippe nya låtar som var specialskrivna för instrumentet theremin och band i lite jazzigare stil, vilka han ville han spela in. Även detta gjorde vi med fullband i min studio. Med Gunnar hade vi en releasefest för skivsläpp på KoM Musik & Bar och med Pekkanini året därefter hade vi även där en releasefest för skivsläpp på Nefertiti Jazz Club. Kuriosa: den skiva som vi spelade in med fullband, Pekkanini – In Thereminland, tävlar för närvarande i amerikanska Grammy Awards i kategorin Contemporary Instrumental Album.
För närvarande håller jag på med flera olika musikprojekt. Både för ”live” och studio. Bland annat ”Pekkanini med band”, ”Gunnar Danielsson med band”, en duo med Carina Larsson, långsiktigt projekt med den första upplagan av Natta di Besatta, diverse studioprojekt med mera…